home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume
Op weg naar beter onderwijs
Edukans Actieplatform
Dinsdag 24 oktober 2017 Door Marion & Esmay Vandaag gaan we allemaal weer naar de scholen toe. Het is onze 5e dag op de school en we he...

Op weg naar beter onderwijs

Dinsdag 24 oktober 2017
Door Marion & Esmay

Vandaag gaan we allemaal weer naar de scholen toe. Het is onze 5e dag op de school en we hebben het idee dat we echt stappen aan het zetten zijn; op weg naar beter onderwijs. Onze investering in het doorzien van de organisatiestructuur en het persoonlijk contact lijkt zijn vruchten af te werpen. De leerkrachten zijn heel welwillend en snakken naar voorbeelden en tips. We krijgen echt bewondering voor de wijze waarop ze zich deze nieuwe actieve werkvormen eigen maken. Veel leerkrachten willen het na een keer voordoen gelijk zelf proberen en staan open voor feedback. Iets waar wij in Holland een voorbeeld aan kunnen nemen. We hebben nog twee dagen te gaan op de school. Dit lijkt zo weinig en we voelen allemaal de tijdsdruk. Als we een verschil willen maken, moeten we nu handelen.
Op de Bethel Methodist School is het belangrijk dat we ons blijven realiseren dat we moeten gaan voor een duurzame ontwikkeling. Dit betekent dat we zeker ook op managementniveau de fundering moeten leggen. Marion en Winnie gaan met de twee directeuren (kindergarten - primary en junior high) aan de slag met de voorbereiding van de teammeeting van morgen. Op deze bijeenkomst staat de ´Pyramid of well-behaviour´ centraal. We werken vanuit de waarden en missie toe naar een visie. We zoeken een mooie werkvorm om met het hele team hiermee aan de slag te gaan. Daarna zullen we met elkaar de dialoog starten over ‘well-behaviour’. Het uiteindelijke doel is om tot een gezamenlijke visie te komen over hoe we de kinderen willen benaderen en aanspreken op hun gedrag. In dit proces hebben we ook de dominee van de Methodist Church erbij betrokken. Hij is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de school. Zijn visie op het pedagogische klimaat is in dit proces essentieel. Gelukkig vindt hij het ook belangrijk dat de leerkrachten ruimte creëren voor de veiligheid van de kinderen. Het vertrouwen van de kinderen in de leerkracht vindt hij een must en dat bereik je niet met caning (stokslagen). We zijn erg blij met zijn antwoord en hebben direct afgesproken dat hij dit gaat vertellen aan alle leerkrachten tijdens de teammeeting van donderdag. We houden een goed gevoel over na dit gesprek en hebben zin in de volgende dag.

Op Fodome Woe begon de dag vroeg met huisbezoeken bij twee leerlingen. We verdeelden ons in twee groepen en gingen samen met twee docenten op pad naar de huizen van Veronica en Joshua. Esmay, Kelly en Daisy gingen samen met de twee keyteachers, Charles en Patience, op pad naar Veronica. We werden eerst naar ‘the chiefs palace’ gebracht. Dit is het onderkomen van het hoofd van de stam en de regent van het dorp. We werden een kamer binnen geleid, gevuld met een televisie met een enorm geluidsinstallatie en twee ventilatoren, waar we in die hitte erg blij mee waren. We namen plaats op een van de vele banken en stoelen. Vol spanning zaten we te wachten op de chief. Een hele oude, vrolijke man kwam langzaam naar binnen strompelen gevolgd door de vader van Veronica. We zaten een beetje stil op de bank te wachten tot er wat gezegd werd. Uiteindelijk kregen we te horen dat Veronica afstammeling was van de chief van de stam: het is haar opa.
Na wat informatie over de familie gingen we naar buiten waar we verwelkomd werden door de hele familie. Opa’s, oma’s, tantes, ooms, neefjes en nichtjes zaten allemaal tegenover ons om ons te bekijken. Eerst werd iedereen voorgesteld. Dit was best een chaos aangezien de familie erg groot was. Het nam veel tijd in beslag. Daarna vertelden ze van alles over de geschiedenis van hun stam. Charles probeerde alles zo goed en zo snel mogelijk te vertalen, maar dit was lastig, omdat ze maar bleven praten. Uiteindelijk na een lange zit vol met rituelen, geklets en natuurlijk een grote fotoshoot, konden we een kijkje nemen in de kamer van Veronica. Dit was best schokkend. Het was een kleine kamer die vol stond met maïs en ander eten. In het midden van de kamer was een klamboe vastgebonden en daar lagen twee matjes onder. We hoorden dat ze de kleine, donkere kamer deelt met haar broer en zus.
Na het bezoek was het tijd voor het cadeau aan de familie. Hier waren ze heel blij mee en natuurlijk kregen wij een schaal met bananen mee.

Media bij bericht (7)

Reactie plaatsen